Geboorteakte, afschrift aanvragen

Voorleeshulp

Algemeen

Bent u in Leidschendam-Voorburg geboren en hebt u daarvan een bewijs nodig? Van een geboorte wordt een akte opgemaakt in de registers van de burgerlijke stand van de geboortegemeente. Deze akte is het schriftelijke bewijs dat iemand is geboren. Een afschrift van de geboorteakte is bijvoorbeeld nodig voor een huwelijksaangifte, vestiging in het buitenland, adoptie of echtscheiding.

De instantie waarvoor u de akte aanvraagt, stelt soms dat de geboorteakte niet ouder dan 6 maanden mag zijn. U kunt bij de betreffende instantie deze eisen navragen.

Dit Afschrift Burgerlijke Stand kost € 12,50.

Internationaal afschrift

Als u een internationaal afschrift nodig hebt, vermeld dit dan bij de aanvraag. Het internationale afschrift wordt afgegeven in het Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Joegoslavisch.

Wat is het verschil tussen een Afschrift Burgerlijke Stand en een uittreksel BRP?

Het afschrift burgerlijke stand wordt vaak verward met een uittreksel uit de Basisregistratie Person (BRP, voorgheen GBA), waarin de gemeente verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. U kunt een uittreksel BRP alleen verkrijgen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven.

Voorwaarden

Het aanvragen van een afschrift geboorteakte kan alleen in de gemeente waar u geboren bent.

Aanvragen

Digitaal

  • U betaalt direct via internetbankieren
  • U ontvangt de akte binnen 6 werkdagen per post

Als u gebruik maakt van DigiD kunt u de afhandeling van uw aanvraag volgen in uw persoonlijk Digitaal Loket via www.lv.nl/mijnzaken.

Bijlagen en verwijzingen

Aan de balie / Maak hier een afspraak

  • U moet hiervoor een afspraak maken
  • Dat kan digitaal. Kies voor afspraak Afschrift Burgerlijke Stand
  • U krijgt de akte na betaling aan de balie meestal direct mee

Neem mee naar de afspraak

  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Kunt u niet persoonlijk aan de balie komen?

    U kunt iemand machtigen om de akte op te halen. Dan dient de gemachtigde mee te nemen:

    • Een legitimatiebewijs van de gemachtigde
    • Een door u opgestelde en ondertekende machtiging
    • Een kopie van uw geldige legitimatiebewijs

    Locatie van de afspraak:

    Servicecentrum Leidschendam
    Koningin Wilhelminalaan 2
    2264 BM  Leidschendam

 

 

Let op: door de verbouwing van het Stadskantoor verhuist het Servicecentrum per 1 september tijdelijk één deur verderop: naar Koningin Wilhelminalaan 10. Ook kunt u vanaf 1 september in het Servicecentrum niet meer contant betalen, maar alleen nog pinnen.

 

 

Bijlagen en verwijzingen

Woont u in het buitenland?

  • Gebruik het contactformulier
  • Vermeld hierin de volgende gegevens:
    • Welke akte u wilt ontvangen
    • Uw geboortedatum en geboorteplaats
    • De reden dat u deze akte nodig hebt
    • Het adres waar u de akte wilt ontvangen
  • Sluit een scan bij van een geldig legitimatiebewijs
  • U ontvangt zo snel mogelijk de akte met het betalingsverzoek per post
  • U betaalt de akte achteraf via internetbankieren of een overschrijving

Contactformulier

Let op: Bent u woonachtig in Nederland? U kunt niet per via het contactformulier een aanvraag indienen! Maak gebruik van de digitale aanvraagmogelijkheid of maak een afspraak met de balie.

Bent u advocaat of notaris?

  • Gebruik het contactformulier
  • Vermeld hierin de volgende gegevens:
    • Welke akte u wilt ontvangen
    • De geboortedatum en geboorteplaats van de betreffende persoon
    • De reden dat u deze akte nodig hebt
    • Het adres waar u de akte wilt ontvangen
    • Vermeld uw zakelijke e-mailadres
  • U ontvangt achteraf een factuur

Contactformulier

Extra info

Hebt u een opmerking over deze pagina?